Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego Zobacz większe

Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego

P-037

Tytuł:

Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego

Autor:

Zbigniew Drozdowski

Rok wydania

2002

Więcej szczegółów

145 Przedmioty

26,25 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Więcej informacji

SPIS TREŚCI
 
PRZEDMOWA 5
I. WSTĘP 8

II. ANTROPOLOGIA A KULTURA FIZYCZNA 12
1. Antropologia, definicja, cele i zadania 12
2. Kultura fizyczna - definicja, cele i zadania we współczesnym społeczeństwie 19
3. Cele i zadania antropologii w kulturze fizycznej 22
4. Wiedza antropologiczna w pracy nauczyciela wychowania fizycznego 26

III. BIOSPOŁECZNE SKUTKI EWOLUCYJNYCH PRZEMIAN CZŁOWIEKA 28
1. Klasyfikacja rzędu Naczelnych 28
2. Główne etapy ewolucyjnych przemian człowieka 29
3. Czynniki ewolucji człowieka 31
4. Wybrane biologiczne i społeczne skutki ewolucyjnych przemian człowieka 33

IV. OSOBNICZY ROZWÓJ CZŁOWIEKA 37
1. Podstawowe pojęcia ontogenezy człowieka 37
2. Okres osobniczego rozwoju człowieka 39
3. Czynniki rozwoju 45
4. Rozwój osobniczy wybranych cech i układów człowieka 47
5. Biospołeczne skutki działania czynników rozwoju 50
a) Wiek rozwojowy 51
b) Trend sekularny i akceleracja 55
c) Rozwarstwienie społeczne a rozwój fizyczny 56

V. ANTROPOMOTORYKA 58
1. Charakterystyka wybranych pojęć 58
2. Pomiar sprawności fizycznej 61
a) Uwagi ogólne 61
b) Pomiar wybranych cech sprawności fizycznej 62
c) Mierniki sprawności fizycznej 66
3. Sprawność fizyczna zawodowa (produkcyjna) 69
4. Zmiany sprawności fizycznej z wiekiem 70
5. Czynniki wpływające na sprawność fizyczną i skutki ich działania 78

VI. ZRÓŻNICOWANIE WSPÓŁCZESNEJ LUDZKIEJ POPULACJI 82
1. Czynniki kształtujące zmienność ludzkiej populacji 82
2. Dymorfizm płciowy 83
3. Asymetria 89
4. Postawa 90
5. Skład ciała 92
6. Zróżnicowanie konstytucjonalne 94

VII. BIOSPOŁECZNE SKUTKI AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ 98
a) Hipertrofia robocza 98
b) Wpływ aktywności ruchowej na rosnący organizm 100
c) Społeczne skutki aktywności ruchowej 101

VIII. SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY 102

IX. CHRONOBIOLOGIA W PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 104
1. Klasyfikacja biorytmów 104
2. Charakterystyka biorytmów 105
3. Chronobiologiczne przesłanki pracy nauczyciela wychowania fizycznego 108

X. ANTROPOMETRIA - WYBRANE ZAGADNIENIA 110
l. Definicja, cele i zadania. Uwagi ogólne 110
2. Zasady pomiaru i opisu ludzkiego ciała 110

XI. ZAKOŃCZENIE 121
Piśmiennictwo 122
Tabele i ryciny 132
Aneks 189