Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu Zobacz większe

Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu

O-022

Tytuł:

Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu

Autor:

Ryszard Wroczyński

Rok wydania

2003

Więcej szczegółów

7 Przedmioty

26,88 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Więcej informacji

SPIS TREŚCI


Przedmowa 9
Przedmiot historii wychowania fizycznego 11
Stan badań 13
Rozdział I. Wychowanie fizyczne w społeczeństwie pierwotnym 20  
Bibliografia do rozdziału I 24
Rozdział II Wychowanie fizyczne u ludów starożytnego Wschodu 25
1. Wychowanie fizyczne w starożytnych Chinach 25
2. Wychowanie fizyczne w starożytnym Egipcie 30
3. Wychowanie fizyczne w Indiach 34
Bibliografia do rozdziału II 37
Rozdział III. Igrzyska sportowe w epoce achajskiej 38
Rozdział IV. Kultura fizyczna w Grecji antycznej 41
1. Instytucje wychowania i poglądy na wychowanie; palestry i gimnazjony 41
2. Wielkie igrzyska 43
3. Igrzyska olimpijskie 45
4. Konkurencje olimpijskie 47
5. Rozkwit i zmierzch igrzysk starogreckich 50
Rozdział V. Kultura fizyczna w państwie rzymskim 54
1. Wychowanie młodzieży 54
2. Gry sportowe i igrzyska w Rzymie 55
Bibliografia do rozdziału III, IV, V 57
Rozdział VI. Kultura fizyczna w dobie Średniowiecza 59
1. Średniowieczna oświata i szkolnictwo w Europie 59
2. Wychowanie rycerskie 61
3. Wychowanie fizyczne w średniowiecznych miastach Europy 64
4. Średniowieczna kultura fizyczna narodów Azji 66
Bibliografia do rozdziału VI 70
Rozdział VII. Wychowanie fizyczne w dobie Odrodzenia 71
1. Kultura Renesansu 71
2. Wychowanie fizyczne w humanistycznych koncepcjach pedagogicznych 72
3. Renesansowe koncepcje wychowania fizycznego w Polsce 76
Bibliografia do rozdziału VII 79
Rozdział VIII. Wychowanie fizyczne okresu Oświecenia i rewolucji burżuazyjnych XVII i XVIII wieku 80
1. Problemy wychowania fizycznego w myśli pedagogicznej 80
2. Ośrodki i programy wychowania fizycznego 83
3. Wychowanie fizyczne w szkołach Komisji Edukacji Narodowej w Polsce 86
Rozdział IX. Dawny sport. Zabawy ruchowe i gry sportowe w Europie 90
1. Początki dyscyplin sportowych 90
2. Zabawy ruchowe i gry sportowe 97
3. Gry i zabawy w dawnej Polsce 104  
Bibliografia do rozdziału VIlI, IX 105
Rozdział X. Czynniki rozwoju wychowania fizycznego w XIX wieku 107
Rozdział XI. Początki systematycznej gimnastyki w Europie 112
1. Działalność Johanna Heindricha Pestalozziego w Szwajcarii 112
2. Działalność Franza Nachtegalla w Danii 115
3. Upowszechnienie wychowania fizycznego w Danii 118
Bibliografia do rozdziału X, XI 120
Rozdział XII. Wychowanie fizyczne na ziemiach polskich w początkach XIX wieku 121
1. Wychowanie fizyczne w szkole 121
2.Pierwsze zakłady gimnastyczne 125
3. Studia naukowe 127
Bibliografia do rozdziału XII 130
Rozdział XIII. Szwedzki system wychowania fizycznego 131
1. Pehr Henrik Ling - protoplasta gimnastyki szwedzkiej 131
2. Gimnastyka wychowawcza Hjalmara Linga 135
Bibliografia do rozdziału XIII 138
Rozdział XIV. Gimnastyka niemiecka 139
1. Friedrich Ludwig J.Ch. Jahn i początki turnerstwa niemieckiego 139
2. Dalsze dzieje gimnastyki w Niemczech 142
3. Turnerstwo i ruch sportowy 146
Bibliografia do rozdziału XIV 147
Rozdział XV. Ruch gimnastyczny we Francji w początkach XIX wieku 148
1. Tradycje okresu rewolucji 148
2. Gimnastyka Francisco Amorosa 149
Bibliografia do rozdziału XV 151
Rozdział XVI. Rozwój i zróżnicowanie się gimnastyki 153
1. Schematyzacja gimnastyki 153
2. Pierwsze próby modernizacji gimnastyki szwedzkiej 154
3. Gimnastyka szwedzka a ruch sportowy 156
4. Gimnastyka lecznicza 157
5. Gimnastyka wojskowa 158
6. Początki gimnastyki kompensacyjnej 160
7. Gimnastyka kobiet 162
8. Gimnastyka rytmiczna 164
Bibliografia do rozdziału XVI 165
Rozdział XVII. Wychowanie fizyczne w szkole. Kształcenie nauczycieli 166
1. Projekty reformy gimnastyki szkolnej 166
2. Problemy kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego 169
Bibliografia do rozdziału XVII 172
Rozdział XVIII. Gry sportowe i gimnastyka w Anglii 173
1. Tradycje gier ruchowych w Anglii 173
2. Reformy wychowawcze Thomasa Arnolda 174
3. Gimnastyka w szkołach angielskich 177
4. Ruch skautowy 180
Bibliografia do rozdziału XVIII 182
Rozdział XIX. Wychowanie fizyczne w Stanach Zjednoczonych Ameryki 183
1. Wychowanie fizyczne w szkole 183
2. Pozaszkolne wychowanie fizyczne 187
Bibliografia do rozdziału XIX 188
Rozdział XX. Powstanie i rozwój Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół" w Czechach 189
1. Geneza zrzeszenia 189
2. Rozwój "Sokoła" 190
Bibliografia do rozdziału XX 193
Rozdział XXI. "Sokół" na ziemiach polskich 194
1. Powstanie "Sokoła" i jego rozwój do roku 1884 194
2. Dalszy rozwój "Sokoła" 197
3. Podstawy gimnastyki sokolej 200
Bibliografia do rozdziału XXI 202
Rozdział XXII. Wychowanie fizyczne w szkole na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX wieku 204
1. Szkolnictwo i oświata w Galicji w okresie autonomii 204
2. Gimnastyka w szkołach galicyjskich 205
3. Wychowanie fizyczne w szkołach Królestwa Polskiego 207
4. Wychowanie fizyczne w szkołach zaboru pruskiego 210
5. Kształcenie nauczycieli 211
Bibliografia do rozdziału XXII 214
Rozdział XXIII. Ruch rekreacyjny młodzieży i dorosłych 215
1. Geneza i rozwój ruchu rekreacyjnego 215
2. Henryk Jordan. Tereny gier i zabaw ruchowych 217
3. Początki harcerstwa w Polsce 220
Bibliografia do rozdziału XXIII 221
Rozdział XXIV. Rozwój teorii wychowania fizycznego 223
1. Początki teoretycznej refleksji 223
2. Wychowanie fizyczne w teorii pedagogicznej XIX wieku 225
3. Wychowanie fizyczne w polskiej myśli pedagogicznej 229
4. Początki socjalistycznej teorii wychowania fizycznego 230
5. Początki sformułowania podstaw naukowych 231
6. Zjazdy i kongresy 236
Bibliografia do rozdziału XXIV 237
Rozdział XXV. Początki i rozwój zrzeszeń sportowych 239
1.Pierwsze zrzeszenie sportowe 239
2. Powstanie zrzeszeń sportowych na ziemiach polskich 243
3. Pierwsze robotnicze zrzeszenia sportowe 247
4. Rekreacja i sport kobiet 250
Bibliografia do rozdziału XXV 252
Rozdział XXVI. Turystyka i taternictwo 254
1. Geneza i rozwój turystyki wycieczkowej 254
2. Krajoznawstwo 256
3. Początki turystyki sportowej 259
4. Początki robotniczego ruchu turystyczno-krajoznawczego 261
5. Taternictwo i jego ideologia 262
6. Polacy w światowym ruchu alpinistycznym 268
Bibliografia do rozdziału XXVI 270
Rozdział XXVII. Powstanie i rozwój nowożytnych igrzysk olimpijskich 272
1. Geneza nowożytnego olimpizmu 272
2. Pierre de Coubertin, jego poglądy i działalność 273
3. Przygotowanie pierwszych igrzysk 277
4. Przebieg i wyniki pierwszych igrzysk (Ateny, Paryż, St. Louis, Londyn, Sztokholm) 278
5. Rozwój organizacji i ideologii olimpijskiej 282
Bibliografia do rozdziału XXVII 284
Rozdział XXVIII. Główne kierunki rozwoju wychowania fizycznego po pierwszej wojnie światowej 286
1. Przemiany polityczne i społeczne 286
2. Nowe prądy w wychowaniu fizycznym 287
3. Dalszy rozwój letnich igrzysk olimpijskich 289
4. Igrzyska zimowe 291
5. Olimpijskie konkursy sztuki i program kulturalny 292
6. Kultura fizyczna w ZSRR po rewolucji październikowej 294
Rozdział XXIX. Wychowanie fizyczne w Polsce w latach 1918 - 1945 297
1. Zadania wychowania i oświaty 297
2. Postulaty i praktyka wychowania fizycznego młodzieży 298
3. Rozwój teorii wychowania fizycznego 302
4. Ruch sportowy; osiągnięcia olimpijskie 303
5. Wychowanie fizyczne i sport w czasie drugiej wojny światowej 305
Bibliografia do rozdziału XXVIII i XXIX 307
Rozdział XXX. Współczesne tendencje i kierunki rozwoju 309
1. Przeobrażenia polityczne i społeczne po drugiej wojnie światowej a rozwój wychowania fizycznego 309
2. Dynamika igrzysk olimpijskich 314
3. Wychowanie fizyczne i sport w krajach trzeciego świata. Regionalne igrzyska sportowe 317
4. Rozwój i osiągnięcia w Polsce Ludowej 320
Bibliografia do rozdziału XXX 330
Aneks: Międzynarodowa Karta Wychowania Fizycznego i Sportu UNESCO 331