Marginalizowane grupy społeczne w kontekście kultury fizycznej i sportu Zobacz większe

Marginalizowane grupy społeczne w kontekście kultury fizycznej i sportu

M-454

Tytuł:
Marginalizowane grupy społeczne w kontekście kultury fizycznej i sportu 
Autor:
Tomasz Sahaj
Rok wydania
2021

Więcej szczegółów

166 Przedmioty

38,00 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Więcej informacji

Spis treści

Wstęp .................................................................................................................................... 7

Rozdział 1. Cyberatletyka, cybersporty, e-sporty, sporty elektroniczne. Kultura fizyczna i sport w „rozszerzonej rzeczywistości”.................... 20

1.1. E-sport w „rozszerzonej rzeczywistości” ........................................................................... 20

1.2. Niedostatki kondycji psychofizycznej, sprawności ruchowej i zdrowia............................ 21

1.3. Świat realny vs. świat wirtualny ........................................................................................ 23

1.4. Gracze komputerowi: cyfrowi barbarzyńcy? ..................................................................... 25

1.5. Czy cybersport to sport?..................................................................................................... 27

1.6. E-gaming jako element kultury fizycznej .......................................................................... 29

1.7. Gry komputerowe w świecie globalnej konsumpcji .......................................................... 31

1.8. E-sport kopią „prawdziwego” sportu?................................................................................ 32

1.9. Gry komputerowe składnikiem kultury ponowoczesnej .................................................... 35

1.10. Laptop, PC, smartfon, tablet: współczesne narzędzia komunikacji społecznej ................. 37

1.11. Cyfrowe media w służbie społecznej: seniorzy ................................................................. 42

1.12. Cyfrowe media w służbie społecznej: osoby niepełnosprawne ......................................... 44

1.13. Osobliwości komunikacji zapośredniczonej ...................................................................... 47

1.14. Filozoficzne meandry życia w cyberprzestrzeni ................................................................ 49

1.15. Gry komputerowe elementem emancypacji społecznej dziewcząt i kobiet ....................... 51

1.16. Areny zmagań współczesnych e-sportowców.................................................................... 53

1.17. Cyberatletyczne ligi i hybrydyzacja aktywności sportowej ............................................... 55

1.18. Hybrydyzacja rzeczywistości – cyfrowy świat – filozoficzne wyzwania .......................... 57

Rozdział 2. Osoby niepełnosprawne w przestrzeni medialnej, społecznej i sportowej ......................................................................................................... 71

2.1. Sport olimpijski w perspektywie historycznej ................................................................... 71

2.2. Nowożytne igrzyska olimpijskie ........................................................................................ 74

2.3. Niepełnosprawni na arenach sportowych i w świetle zainteresowania badaczy ............... 75

2.4. Rehabilitacja, terapia i sport osób niepełnosprawnych – sprzężenie zwrotne ................... 77

2.5. Rzeczy, które nie śniły się filozofom: aktywizacja społeczna niepełnosprawnych ........... 81

2.6. Niepełnosprawność to nie kalectwo ................................................................................... 85

2.7. Wizerunek osób niepełnosprawnych w mediach masowych w kontekście kultury fizycznej i sportu.................................................................................................... 88

2.8. Polskie akcje i kampanie społeczne: sportowcy niepełnosprawni? ................................... 89

2.9. Opiekunowie osób niepełnosprawnych jako supermani .................................................... 92

2.10. Wszystkich łączy piłka nożna ............................................................................................ 93

2.11. Siepomaga i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.......................................................... 95

2.12. Ciało nienormatywne w przestrzeni publicznej: popkultura ............................................. 97

2.13. Weterani wojenni w kontekście cielesnym, sportowym i społecznym .............................. 98

2.14. „Piersi badacze”: sportowcy w walce z rakiem piersi........................................................ 100

2.15. Globalne imprezy sportowe.............................................................................................. 102

2.15.1. Letnie igrzyska paraolimpijskie Pekin 2008 .......................................................... 102

2.15.2. Letnie igrzyska paraolimpijskie Londyn 2012 ....................................................... 103

2.16. Polska telewizja – transmisje bez niepełnosprawnych sportowców .................................. 104

2.17. Zmiana paradygmatu telewizyjnego – letnie igrzyska paraolimpijskie Rio de Janeiro 2016............................................................................................................ 106

2.18. Nowa jakość reklamy społecznej: od bohatera do zwykłego człowieka ........................... 108

2.19. Zimowe igrzyska paraolimpijskie Soczi 2014 i letnie igrzyska paraolimpijskie Rio de Janeiro 2016 ........................................................................................................... 110

2.20. Zimowe igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie Pjongczang 2018..................................... 118

2.21. Dokonuj niemożliwego – Pjongczang 2018........................................................................ 119

2.22. Akcje, kampanie i reklamy społeczne narzędziem zmian społecznych ............................. 129

Rozdział 3. Kobiety w kulturze fizycznej i sporcie: za czy przeciw?........................ 143

3.1. Kobiety w kulturze fizycznej, sporcie i życiu społecznym – od antyku poczynając ......... 143

3.2. Kobiety w nowożytnej filozofii olimpizmu barona Pierre’a de Coubertina ...................... 146

3.3. Kobiety wkraczają do sportu: perypetie językowe i mentalne........................................... 148

3.4. Ciało kobiece w negliżu jako manifest społeczny.............................................................. 152

3.5. Sportsmenka jako broń i narzędzie w ideologicznej walce................................................ 155

3.6. Zimna wojna i żelazna kurtyna........................................................................................... 155

3.7. Przekraczanie barier i przełamywanie stereotypów: „żeńskie tsunami”............................ 156

3.8. Feminizm w Polsce............................................................................................................ 159

3.9. Kobiety i mężczyźni w medialnych sprawozdaniach sportowych: podobieństwa i różnice ............................................................................................................................. 160

3.10. Wizerunek sportsmenki w mass mediach........................................................................... 161

3.11. Gender studies, men’s studies: czy płeć w sporcie ma znaczenie i wpływa na sukces? .... 163

3.12. Czy sportsmenka jest kobietą, czyli polowanie na czarownice.......................................... 166

3.13. LGBT – rzeczywistość sportowa przestaje być oczywista................................................. 171

3.14. Dyskryminacja finansowa kobiet – nierówności w wynagradzaniu zawodniczek............. 174

3.15. Uczestnictwo kobiet w sporcie – wszystkie dyscypliny i konkurencje sportowe.............. 177

3.16. Zmiana habitusu – składy mieszane – kobiety i mężczyźni biegną razem ........................ 179

3.17. Argumenty przeciwko kobietom w sporcie........................................................................ 180

3.18. „Prawdziwy mężczyzna” i „standardowa kobieta” ............................................................ 183

3.19. Seksualność i potencjalna reprodukcyjność jako argument niesymetryczny .................... 184

3.20. Śmierć w górach jako kryterium nieodpowiedzialności .................................................... 186

3.21. Kobiety uprawiające sport w krajach arabskich ................................................................ 188

3.22. Casus Iranu i kobiet uprawiających sport w tym kraju ...................................................... 191

3.23. Filmy o kobietach, kulturze fizycznej i sporcie – na pograniczu Azji i Europy................. 194

3.24. Akulturacja i dyfuzja kulturowa – perturbacje społeczne .................................................. 196

Rozdział 4. Czy szalik jest identyfikatorem (pseudo)kibica? Refleksje o społecznym (u)życiu przedmiotów......................................... 207

4.1. Uniform i uniformizacja – konfekcja społecznie znacząca................................................ 207

4.2. Szalik jako legitymacja społeczna kibica........................................................................... 209

4.3. Szalik jako komunikator i nośnik wartości ........................................................................ 211

4.4. Kulturowo-społeczne (u)życie kibicowskich tekstyliów.................................................... 216

4.5. Broda nie czyni filozofem – szalik nie czyni kibicem........................................................ 218

4.6. (Pseudo)kibicowskie mody................................................................................................. 219

4.7. Stroje bojowników............................................................................................................ 222

4.8. Konfekcja patriotyczna – moda czy trwały trend?............................................................. 223

4.9. Dresiarz kibol, czuły barbarzyńca, lumberseksualny drwal............................................... 226

Zakończenie w cieniu pandemii COVID-19.................................................................... 234

Bibliografia.......................................................................................................................... 242

Źródła internetowe ............................................................................................................. 272

Filmoteka............................................................................................................................. 283

Filmy dokumentalne, fabularne, seriale i programy telewizyjne ................................................ 283

Filmy internetowe................................................................................................................... 285