M-454
166 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Spis treści
Wstęp .................................................................................................................................... 7
Rozdział 1. Cyberatletyka, cybersporty, e-sporty, sporty elektroniczne. Kultura fizyczna i sport w „rozszerzonej rzeczywistości”.................... 20
1.1. E-sport w „rozszerzonej rzeczywistości” ........................................................................... 20
1.2. Niedostatki kondycji psychofizycznej, sprawności ruchowej i zdrowia............................ 21
1.3. Świat realny vs. świat wirtualny ........................................................................................ 23
1.4. Gracze komputerowi: cyfrowi barbarzyńcy? ..................................................................... 25
1.5. Czy cybersport to sport?..................................................................................................... 27
1.6. E-gaming jako element kultury fizycznej .......................................................................... 29
1.7. Gry komputerowe w świecie globalnej konsumpcji .......................................................... 31
1.8. E-sport kopią „prawdziwego” sportu?................................................................................ 32
1.9. Gry komputerowe składnikiem kultury ponowoczesnej .................................................... 35
1.10. Laptop, PC, smartfon, tablet: współczesne narzędzia komunikacji społecznej ................. 37
1.11. Cyfrowe media w służbie społecznej: seniorzy ................................................................. 42
1.12. Cyfrowe media w służbie społecznej: osoby niepełnosprawne ......................................... 44
1.13. Osobliwości komunikacji zapośredniczonej ...................................................................... 47
1.14. Filozoficzne meandry życia w cyberprzestrzeni ................................................................ 49
1.15. Gry komputerowe elementem emancypacji społecznej dziewcząt i kobiet ....................... 51
1.16. Areny zmagań współczesnych e-sportowców.................................................................... 53
1.17. Cyberatletyczne ligi i hybrydyzacja aktywności sportowej ............................................... 55
1.18. Hybrydyzacja rzeczywistości – cyfrowy świat – filozoficzne wyzwania .......................... 57
Rozdział 2. Osoby niepełnosprawne w przestrzeni medialnej, społecznej i sportowej ......................................................................................................... 71
2.1. Sport olimpijski w perspektywie historycznej ................................................................... 71
2.2. Nowożytne igrzyska olimpijskie ........................................................................................ 74
2.3. Niepełnosprawni na arenach sportowych i w świetle zainteresowania badaczy ............... 75
2.4. Rehabilitacja, terapia i sport osób niepełnosprawnych – sprzężenie zwrotne ................... 77
2.5. Rzeczy, które nie śniły się filozofom: aktywizacja społeczna niepełnosprawnych ........... 81
2.6. Niepełnosprawność to nie kalectwo ................................................................................... 85
2.7. Wizerunek osób niepełnosprawnych w mediach masowych w kontekście kultury fizycznej i sportu.................................................................................................... 88
2.8. Polskie akcje i kampanie społeczne: sportowcy niepełnosprawni? ................................... 89
2.9. Opiekunowie osób niepełnosprawnych jako supermani .................................................... 92
2.10. Wszystkich łączy piłka nożna ............................................................................................ 93
2.11. Siepomaga i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.......................................................... 95
2.12. Ciało nienormatywne w przestrzeni publicznej: popkultura ............................................. 97
2.13. Weterani wojenni w kontekście cielesnym, sportowym i społecznym .............................. 98
2.14. „Piersi badacze”: sportowcy w walce z rakiem piersi........................................................ 100
2.15. Globalne imprezy sportowe.............................................................................................. 102
2.15.1. Letnie igrzyska paraolimpijskie Pekin 2008 .......................................................... 102
2.15.2. Letnie igrzyska paraolimpijskie Londyn 2012 ....................................................... 103
2.16. Polska telewizja – transmisje bez niepełnosprawnych sportowców .................................. 104
2.17. Zmiana paradygmatu telewizyjnego – letnie igrzyska paraolimpijskie Rio de Janeiro 2016............................................................................................................ 106
2.18. Nowa jakość reklamy społecznej: od bohatera do zwykłego człowieka ........................... 108
2.19. Zimowe igrzyska paraolimpijskie Soczi 2014 i letnie igrzyska paraolimpijskie Rio de Janeiro 2016 ........................................................................................................... 110
2.20. Zimowe igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie Pjongczang 2018..................................... 118
2.21. Dokonuj niemożliwego – Pjongczang 2018........................................................................ 119
2.22. Akcje, kampanie i reklamy społeczne narzędziem zmian społecznych ............................. 129
Rozdział 3. Kobiety w kulturze fizycznej i sporcie: za czy przeciw?........................ 143
3.1. Kobiety w kulturze fizycznej, sporcie i życiu społecznym – od antyku poczynając ......... 143
3.2. Kobiety w nowożytnej filozofii olimpizmu barona Pierre’a de Coubertina ...................... 146
3.3. Kobiety wkraczają do sportu: perypetie językowe i mentalne........................................... 148
3.4. Ciało kobiece w negliżu jako manifest społeczny.............................................................. 152
3.5. Sportsmenka jako broń i narzędzie w ideologicznej walce................................................ 155
3.6. Zimna wojna i żelazna kurtyna........................................................................................... 155
3.7. Przekraczanie barier i przełamywanie stereotypów: „żeńskie tsunami”............................ 156
3.8. Feminizm w Polsce............................................................................................................ 159
3.9. Kobiety i mężczyźni w medialnych sprawozdaniach sportowych: podobieństwa i różnice ............................................................................................................................. 160
3.10. Wizerunek sportsmenki w mass mediach........................................................................... 161
3.11. Gender studies, men’s studies: czy płeć w sporcie ma znaczenie i wpływa na sukces? .... 163
3.12. Czy sportsmenka jest kobietą, czyli polowanie na czarownice.......................................... 166
3.13. LGBT – rzeczywistość sportowa przestaje być oczywista................................................. 171
3.14. Dyskryminacja finansowa kobiet – nierówności w wynagradzaniu zawodniczek............. 174
3.15. Uczestnictwo kobiet w sporcie – wszystkie dyscypliny i konkurencje sportowe.............. 177
3.16. Zmiana habitusu – składy mieszane – kobiety i mężczyźni biegną razem ........................ 179
3.17. Argumenty przeciwko kobietom w sporcie........................................................................ 180
3.18. „Prawdziwy mężczyzna” i „standardowa kobieta” ............................................................ 183
3.19. Seksualność i potencjalna reprodukcyjność jako argument niesymetryczny .................... 184
3.20. Śmierć w górach jako kryterium nieodpowiedzialności .................................................... 186
3.21. Kobiety uprawiające sport w krajach arabskich ................................................................ 188
3.22. Casus Iranu i kobiet uprawiających sport w tym kraju ...................................................... 191
3.23. Filmy o kobietach, kulturze fizycznej i sporcie – na pograniczu Azji i Europy................. 194
3.24. Akulturacja i dyfuzja kulturowa – perturbacje społeczne .................................................. 196
Rozdział 4. Czy szalik jest identyfikatorem (pseudo)kibica? Refleksje o społecznym (u)życiu przedmiotów......................................... 207
4.1. Uniform i uniformizacja – konfekcja społecznie znacząca................................................ 207
4.2. Szalik jako legitymacja społeczna kibica........................................................................... 209
4.3. Szalik jako komunikator i nośnik wartości ........................................................................ 211
4.4. Kulturowo-społeczne (u)życie kibicowskich tekstyliów.................................................... 216
4.5. Broda nie czyni filozofem – szalik nie czyni kibicem........................................................ 218
4.6. (Pseudo)kibicowskie mody................................................................................................. 219
4.7. Stroje bojowników............................................................................................................ 222
4.8. Konfekcja patriotyczna – moda czy trwały trend?............................................................. 223
4.9. Dresiarz kibol, czuły barbarzyńca, lumberseksualny drwal............................................... 226
Zakończenie w cieniu pandemii COVID-19.................................................................... 234
Bibliografia.......................................................................................................................... 242
Źródła internetowe ............................................................................................................. 272
Filmoteka............................................................................................................................. 283
Filmy dokumentalne, fabularne, seriale i programy telewizyjne ................................................ 283
Filmy internetowe................................................................................................................... 285