M-392
Tytuł:
Psychospołeczne uwarunkowania rozwoju sportowego w okresie dorastania - na przykładzie szermierki
Autor:
Maciej Tomczak
Rok wydania
2010
18 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
SPIS TREŚCI
Wstęp 6
1. Szermierka jako wyczynowa aktywność sportowa 9
2. Psychospołeczne aspekty rozwoju sportowego w okresie dorastania 12
2.1. Okres dorastania jako okres przejściowy między dzieciństwem a dorosłością 12
2.1.1. Zmiany zachodzące w okresie dorastania w rozwoju fizycznym, poznawczym i społeczno-emocjonalnym 13
2.1.2. Czynniki wspomagające rozwój w okresie dorastania 16
2.1.3. Czynniki zagrażające rozwojowi w okresie dorastania 20
2.2. Rozwój a wyniki sportowe w aspekcie specyfiki okresu dorastania 22
2.2.1. Wyniki sportowe - aspekty metodologiczne 23
2.2.2. Motywy uczestnictwa w aktywności sportowej w okresie dorastania 28
2.2.3. Uczestnictwo oraz sukcesy w sporcie wyczynowym 28
2.2.3.1. Szanse oraz zagrożenia rozwojowe wynikające z uczestnictwa w sporcie wyczynowym w okresie dorastania 29
2.2.3.2. Szkolenie oraz rozwój sportowy a kryzys okresu dorastania 30
2.2.4. Wiek oraz płeć jako uwarunkowania różnorodności grupy sportowej w okresie dorastania 33
2.2.5. Wiek i gotowość rozwojowa ucznia a nauczanie umiejętności sportowych 34
2.3. Wybrane właściwości psychiczne jako czynniki istotne dla rozwoju oraz wyniku sportowego szermierzy w okresie dorastania 37
2.3.1. Wybrane właściwości temperamentalne a rozwój sportowy szermierzy 38
2.3.1.1. Reaktywność emocjonalna a rozwój i wyniki sportowe szermierzy 38
2.3.1.2. Żwawość jako istotny czynnik dla efektywności działania szermierzy 40
2.3.2. Motywacja osiągnięć a rozwiązywanie sportowych kryzysów rozwojowych szermierzy 41
2.3.3. Zdolności myślenia a nabywanie umiejętności istotnych dla sukcesu sportowego szermierzy 42
2.4. Podsumowanie 43
3. Problem i metoda badań własnych 46
3.1. Problemy badawcze 46
3.2. Definicje i struktura badanych zmiennych 47
3.2.1. Zmienna zależna 48
3.2.2. Zmienne niezależne główne 48
3.2.2.1. Reaktywność emocjonalna 48
3.2.2.2. Żwawość 49
3.2.2.3. Motywacja osiągnięć 49
3.2.2.4. Zdolności myślenia 49
3.2.3. Zmienne niezależne uboczne 50
3.2.4. Schemat związków między zmiennymi 50
3.3. Hipotezy badawcze 50
3.3.1. Hipotezy badawcze dotyczące związków między zmiennymi niezależnymi głównymi a zmienną zależną 51
3.3.2. Hipotezy badawcze dotyczące związków między zmiennymi niezależnymi ubocznymi a zmienną zależną 52
3.3.3. Hipotezy badawcze dotyczące związków między zmiennymi niezależnymi ubocznymi a zmiennymi niezależnymi głównymi 52
3.4. Plan i etapy badań 53
3.5. Operacjonalizacja zmiennych 53
3.5.1. Umiejscowienie zmiennych w narzędziach badawczych 53
3.5.2. Narzędzia badawcze 55
3.5.2.1. Test Matryc Ravena w wersji Standard 55
3.5.2.2. Formalna Charakterystyka Zachowania Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT) 55
3.5.2.3. Kwestionariusz Motywacji Osiągnięć - M. Widerszal-Bazyl 56
3.6. Osoby badane oraz dobór grupy 57
3.7. Procedura badań 57
3.8. Schemat statystycznej analizy danych 57
4. Analiza wyników badań własnych 59
4.1. Analiza wyników surowych 59
4.2. Analiza struktury zależności między zmiennymi 63
4.2.1. Analiza związków między zmiennymi 63
4.2.2. Struktura czynnikowa wybranych uwarunkowań wyników sportowych szermierzy w okresie dorastania 68
4.2.3. Wyniki analizy kanonicznej 70
4.2.4. Potencjalne interakcje w obrazie przestrzeni zmiennych niezależnych głównych oraz zmiennej zależnej 73
4.3. Wyniki analizy skupień na osobach 77
4.3.1. Podział badanej grupy na jednorodne skupienia 78
4.3.2. Psychologiczna analiza skupienia nr 3 80
4.3.3. Psychologiczna analiza skupienia nr 2 85
4.3.4. Psychologiczna analiza skupienia nr 1 86
4.4. Profile cech osób utworzone w oparciu o otrzymane czynniki 86
4.5. Przewidywanie najlepszego wyniku sportowego na podstawie ogólnego wyniku sportowego oraz analiza reszt regresyjnych 88
5. Dyskusja 94
5.1. Dlaczego dla uprawiania szermierki w okresie dorastania przydatny jest określony poziom niektórych właściwości psychicznych? 94
5.2. Zdolności myślenia i percepcja a rozwój sportowy - próba interpretacji wyników badań w kontekście koncepcji Gibsonów 96
5.3. Struktura zależności między poszczególnymi właściwościami a wynikami sportowymi szermierzy w okresie dorastania 100
5.4. Jakimi profilami właściwości psychicznych charakteryzują się zawodnicy o różnym "stopniu adekwatności" najlepszego do ogólnego wyniku sportowego i dlaczego? 110
6. Wnioski 112
7. Rekomendacje dla praktyki sportowej - uzupełnienie i podsumowanie 114
Piśmiennictwo 116
Summary 123